وبینار آشنایی با آموزش های علمی کاربردی ویژه مشاورین تحصیلی آموزش و پرورش استان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی به منظور آشنایی بیشتر مشاورین تحصیلی مناطق مختلف و شهرستان های استان اصفهان وبینار آموزشی با همین موضوع در محل این اداره کل برگزار شد.
معاون علمی دانشگاه در سخنانی در این وبینار با اشاره به سابقه آموزش های علمی کاربردی در جهان گفت: آموزش های علمی ـ کاربردی، به دنبال پیشرفت های علمی و صنعتی پـس از جنـگ جهـانی دوم، بـه طور بی سابقه ای گسترش یافت به گونه ای که امروزه یکی از شاخص های موفقیت کشورهای توسعه یافته، توسعه این آموزشها در بخـش های صنعت، کشاورزی و خدمات است.
دکتر احسان مشگلانی افزود: در کشور ما پس از انقلاب اسلامی، آموزشهای علمی ـ کاربردی از هنگامی به طور جدی مطرح شد که صاحبنظران در صـدد چـاره جـویی برای حل مشکل عدم ارتباط پویا میان صنعت و دانشگاه برآمدند. این تلاش ها در اواخر دهه 60 قوت گرفت و در سال 1369 ،شورای عالی آموزشهای علمی ـ کاربردی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و در ادامه دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان متولی این آموزش ها در کشور شروع به فعالیت نمود.
مشگلانی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، بدنه اصلی نیروی انسانی شاغل را کارگران ماهر و تکنیسین ها تشکیل می دهند و حتی به زعم برخی از صاحبنظران در توسعه اقتصادی یک کشور، شاید هیچ قسمتی از نظام آموزشی مهمتر از بخش آموزش مهارتی نباشـد و از این رو دوره های علمی ـ کاربردی از جهات گوناگونی با دوره های مرسوم دانشگاهی دیگر تفاوت هایی داشته که عمده این تفاوت ها را می توان در الگـوی برنامه ریزی آموزشی و درسی، اجرای برنامه های آموزشی و تاکید برآموزش مهارتی و اشتغال زا جستجو کرد.
وی اظهار کرد: تعریـف دوره هـای آموزشی این دانشگاه بـر اساس نیاز دستگاهها و بازار کار، محتوای کاربردی آموزشها، مشابهت محیط آموزشی بـه محـیط کـار، مدرسـین کـاربردی که همگـی از خصوصیات آموزش های اشتغال زا هستند و دانش آموختگان این نظام نه تنها در یافتن شـغل از دانـش آموختگـان آموزشهای نظری پیشی می گیرند بلکه یک قدم جلوتر حرکت کرده و خود به ایجاد اشتغال مبادرت می کنند.
معاون علمی دانشگاه اظهار امیدواری کرد: با آگاهی مشاورین تحصیلی با نظام آموزش های علمی و کاربردی و شغل محور ، دانش آموزان و خانواده های آنها با آگاهی بیشتری به انتخاب رشته تحصیلی مبادرت کرده و دغدغه آنها در زمینه اشتغال پس از تحصیل رفع شده و همچنین فرهنگ مهارت آموزی به نحوی شایسته و زیر بنایی در میان آحاد مردم نهادینه شود.
