جلسه هم اندیشی روسای مراکز آموزش علمی –کاربردی و آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با حضور دکتر پورعباس برگزار شد

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۰ کد : ۴۹۲۸ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۱۶
جلسه هم اندیشی روسای مراکز آموزش علمی –کاربردی و آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با حضور دکتر پورعباس برگزار شد
جلسه هم اندیشی روسای مراکز آموزش علمی –کاربردی  و  آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با حضور دکتر پورعباس  برگزار شد

گزارش تصویری

با  حضور دکتر پور عباس  رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی ، معاون وزیر کار و امور اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور در استان اصفهان جلسه ی هم اندیشی  با حضور رییس دانشگاه جامع علمی –کاربردی واحد استان اصفهان ، رییس سازمان فنی و حرفه ی اصفهان ، نمایندگان مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی و روسای مراکز آموزش علمی –کاربردی و فنی و حرفه استان برگزار شد .

در این جلسه دکتر پور عباس  سرپرست دانشگاه جامع علمی –کاربردی به تشریح چگونگی تدوین نظام آموزش مهارتی در کشور پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تجربه موفق کشور هایی که همزمان با ایران  نظام آموزش مهارتی را در راس برنامه های آموزشی خود قرار دادند بیان کرد: موضوع این آموزش ها همزمان با ایران در سال 58  در کشور استرالیا مطرح شد و در حال حاضر آموزش های مهارتی  70 درصد  بخش آموزش کشور استرالیا را در بر گرفته و آموزش های نظری 30 درصد آموزش های آنان است. همچنین کشور مالزی  با آغاز آموزش های مهارتی در سال 68 اکنون به  عنوان الگوی  توسعه در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح می شود و همه اینها مبتنی بر  حرکت ، تحول و انقلاب  نظام  آموزشی این کشورها در همان سالهاست . وی با اشاره به توسعه کمی آموزش های مهارتی در کشور ما علت عدم توسعه در بخش کیفی را  در سه رکن اصلی نظام آموزشی کشور دانست و  گفت :  علت آنکه ما نتوانسته ایم علی رغم طرح این نظام در برنامه های توسعه سالهای اخیر  در مسیر آموزش های مهارتی حرکت کنیم  اینست که  بستر  این آموزش ها بستری اشتباه بوده است و با طرح ریزی شواری گسترش مستقل، شواری برنامه ریزی مستقل و طرح استاندارد ها ، ضوابط و  قوانین مهارتی و ویژه و نه نظری خواهیم توانست به سمت نظام آموزشی برویم که دارای 3 ویژگی  استقلال ، یکپارچگی  و مبتنی بر  پژوهش های فناورانه  باشد.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی  در ادامه  افزود نظام آموزش مهارتی کشور  مبتنی بر  دانش پایه و مهارت آموزی در محیط  کار و کارگاه  است و منجر به  تولید مهارت و ورزیدگی  می شود ، حال آنکه نظام آموزش نظری مبتنی بر  دانش و آزمایش است  و منجر به تولید علم  می شود. وی گفت : از این پس داوطلبین  دانشگاه جامع علمی –کاربردی به عنوان دانش ورز  به تحصیل ادامه خواهند داد  و مدارک  کارشناسی و کارشناسی  ارشد  همطراز با وزارت علوم دریافت خواهند نمود و از تمامی حقوق ، مزایا ،  و ارتباطات بین الملل  وزارت علوم  نیز برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به فعالیت های عملیاتی چند ماه اخیر در جهت اجرای نظام آموزش مهارتی کشور گفت : با تصویب دوره های  کاردانی پیوسته و کارشناسی پودمانی  یک ظرفیت  عمده در دانشگاه برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان   هنرستان های صنعتی و کار و دانش  و همچنین  شاغلین       بخش های مختلف ایجاد شده است  که امیدواریم با تعامل هم جانبه دانشگاه جامع علمی –کاربردی وسازمان  فنی و حرفه ای  امکان ادامه تحصیل  این افراد  به نحو خوبی فراهم  آید. در ادامه این جلسه نیز با حضور ریاست دانشگاه جامع علمی –کاربردی و فنی و حرفه ی  استان جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و مسوولین به سوالات حاضرین در موضوعات مختلف پاسخ دادند.