سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان: آمادگی دانشگاه علمی کاربردی برای کمک به تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۴۴۰۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۴
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: دانشگاه علمی کاربردی آمادگی کامل برای کمک به محقق شدن سند تحول آموزش و پرورش را دارد.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان: آمادگی دانشگاه علمی کاربردی برای کمک به تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: دانشگاه علمی کاربردی آمادگی کامل برای کمک به محقق شدن سند تحول آموزش و پرورش را دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان؛ مهدی قیصری در همایش "توسعه نظام آموزش های مهارتی" با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و آموزش و پرورش استان اظهار کرد: دانشگاه علمی کابردی آمادگی کامل برای محقق شدن سند تحول آموزش و پرورش را دارد، این دانشگاه مهارتی و کاربردی است و این سند به دنبال پرورش دانش آموخته ای است که دارای مهارت باشد، از این رو امضای این تفاهم نامه در راستای تحقق این سند است.


وی ادامه داد: اسناد بالادستی حاکی از این است که باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم. به گونه ای که تا پایان برنامه ششم توسعه، باید 30 درصد آموزش های عالی کشور مهارتی و کاربردی باشد. 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به راهکارهای دستیابی به رونق تولید، تصریح کرد: اگر میخواهیم‌ به رونق تولید دست یابیم‌ باید مهارت آموزی را در کنار علم آموزی و کار آفرینی قرار دهیم و به منظور رسیدن به دانایی و توانمندی باید مهارت محور باشیم.

قیصری با بیان اینکه نظام آموزش کشور بیشتر متمرکز بر آموزش نظری است، افزود: دانشگاه ها در نظام آموزش مهارتی بسیار قوی عمل کرده اند، اما در زمینه اطلاع رسانی عملکردها در مورد شناساندن رشته های آموزشی شغل محور به  دانش آموزان عملکرد مطلوبی نداشته  است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی متولی نظام مهارتی در کشور است، افزود: هر مرکز آموزش علمی کاربردی نمونه ای از یک دانشکده تخصصی است که در آن دانشجویان  در محیط واقعی کار تحصیل کرده و با بازار کار رشته هایی که درآن تحصیل می کنند اشنا میشوند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی هیئت علمی ندارد بلکه  از مدرسانی دعوت به کار کرده که علم به روز در حرفه خود دارند، مهارت دارند  و از نیاز بازار کار آگاه هستند.

قیصری اضافه کرد: 850 کدرشته در دانشگاه علمی کاربردی فعال است که 850 شغل را در دوره های کاردانی و کارشناسی معرفی می کند، دانشگاه ارتباط مستقیمی با مشاغل دارد و اگر شغلی آنقدر کوچک باشد که نتواند دوره مقطع دار آموزشی به آن اختصاص داد،تک پودمان و پودمان و حتی تک درس برای آن تعریف می کنیم.

وی بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان در استان جز سه دانشگاه برتر است، اظهار کرد: در استان اصفهان 30 مرکز علمی کاربردی فعال است و 16 هزار دانشجوی انتخاب واحد کرده در 230 رشته در استان مشغول به تحصیل هستند.


سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، دانشگاه علمی کاربردی را نسبت به دیگر دانشگاه ها متمایز دانست و گفت: دانشگاه علمی کاربردی تقاضا محور است و بر اساس بازار کار به تربیت نیروی انسانی ماهر می پردازد. در این مراکز با استفاده از نیازسنجی آموزشی و شغلی، رشته هایی که تقاضای بازار نداشته باشند حذف خواهند شد.

گفتنی است تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و آموزش و پرورش استان اصفهان با هدف توسعه نظام آموزش‌های مهارتی و رشد و بالندگی هنرستان ها به امضا رسید.

کلیدواژه‌ها: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان دکتر مهدی قیصری آموزش و پرورش آموزش و پرورش استان اصفهان محمد اعتدادی تفاهم نامه سند تحول بنیادین