حراست

همکاران حوزه حراست
عنوان نام خانوادگی شماره داخلی  
رئیس اداره حراست محمود بهره مند 303
کارشناس حراست محمود ناظمی 301

 

   حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته
می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه­ی خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف­های موجود به عهده دارد.

حراست پشتوانه­ای محکم برای سلامت جامعه­ی اداری و فضای دانشگاه

   وظیفه­ی اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان (دانشگاه) است؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی­ها و تهدید­های درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی­ها نیازمند نیرویی هستیم که با دقت زیاد، اولاً؛ از نفوذ آفت­ها به داخل سیستم جلوگیری کند، ثانیاً؛ با تشخیص و شناخت آفت­های درونی، زمینه­های علاج به موقع و سلامت دانشگاه را فراهم سازد.

    بنابراین حضور حراست در عرصه­ی فرآیندهای سازمانی، همواره در جهت دستیابی به 2 هدف عمده­ی زیر است:

1.  هدف کلان و راهبردی: حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی دانشگاه به منظور پیش برد اهداف.

2.  اهداف عملیاتی: همراهی و مساعدت مدیران با ارائه­ی مشورت­های موثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت­ها و انجام اقدام­های موثر برای حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.

 وظایف مدیر حراست برای رسیدن به اهداف دانشگاه

1. حفاظت و صیانت از کارکنان و مدرسین در برابر آسیب­ها و تهدیدات احتمالی

2. اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح

3. حفاظت از اماکن، تأسیسات و تجهیزات دانشگاه

4. حفاظت از اسناد و مدارک

5. حفاظت فناوری اطلاعات

6. انجام مأموریت­های محوله از سوی مراجع ذی صلاح 

حراست به عنوان مشاور رئیس دانشگاه

   حراست به عنوان چشم رئیس دانشگاه و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می­تواند مشاور خوبی برای مدیر محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسئولین حراست، زمانی می­توانند در این خصوص موفق باشند که از علم، تخصص، درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند.

حفاظت از کارکنان

   وظیفه­ی نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه­ی حراستها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

احقاق حقوق کارکنان

   از نظر علم مدیریت، سازمانی می­تواند موفق و پویا و پیش رو باشد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد، زیرا از کارمند ناراضی، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی­آید. بنابراین می­بایست به منشأ نارضایتی­های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش­ها اقدام کند. بدیهی است حراست می­تواند از این طریق، خدمات قابل توجهی به مدیر، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه نماید.

احقاق حقوق دانشجو و ارباب رجوع

    یکی از دلایل تأسیس ادارات، سازمانها و ارگانها ارائه­ی خدمات به مردم می­باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع است.